عطارد را بشناسيم
 
هسته علمی دبيران علوم تجربی متوسطه اول منطقه خفر
یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: 22:7 ::  نويسنده : م .کاوسی

 

گودالها
سطح سياره عطارد پوشيده از گودالهاي شهابسنگي است که حدود 3.5 ميليارد سال پبش بر اثر بمباران شهابسنگها بوجود آمده‌اند. اندازه گودالهاي موجود در عطارد از چند متر تا 1000 کيلومتر (600 مايل) متغير است.
سیّارک ها
سیارک ها اجرامی از جنس سنگ و یخ و فلز هستند که در سر تاسر منظومه شمسی پراکنده اند . بیشتر آنها کوچک و به اندازه قلوه سنگ هستند . اما بعضی نیز بسیار بزرگ اند .سیارک ها هم مانند سیارات به دور خورشید می گردند . بیشتر آنها در ناحیه ای به نام کمربند سیارکی بین مدار مشتری و مریخ قرار دارند . در این منطقه علاوه بر وجود میلیارد ها سیارک کوچک ، بالغ بر یک و نیم میلیون سیارک با قطر بیش از یک کیلومتر نیز تخمین زده شده است .
 
انواع سیارمک ها
 کمربند سیارک ها : سیارک هایی هستند در مداری بین حلقه مشتری و مریخ . نخستین سیارک های کشف شده عبارتند از ((سرس))،((پالاس))، ((جونو))و ((وستا)). سرس از بزرگ ترین سیارک های این ناحیه است که قطر آن 933 کیلومتر است .
سیارک های تروا : سیارک های تروا در مداری همسان با مدار مشتری قرار دارند و پیرامون خورشید گردش می کنند . بعضی از دانشمندان بر این باورند که این سیارک ها از زمان تشکیل منظومه شمسی وجود داشته اند چرا که در مداری مشابه به مدار مشتری به دور خورشید می چرخند . احتمال این که این سیارک ها از مدارشان خارج شوند و با زمین بر خورد کنند ضعیف است .
سیارک های قنطوروس : سیارک های قنطوروس بین مدارهای مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون قرار دارند . این سیارک ها مدام تغییر مکان می دهند و محل ثابتی ندارند . اگر آنها از فاصله نزدیک سیارات بزرگ تر نظیر مشتری عبور کنند احتمال اینکه به سوی سیارات کشیده شوند و مدارشان تغییر کند بسیار زیاد است . کسی چه می داند شاید بعضی از قمر های سیارات غول پیکر زمانی جزو همین سیارک ها بوده اند .
سیارک های نزدیک کره زمین : گروه دیگری از سیارک هاد آنهایی هستند که نزدیک مدار کره زمین گردش می کنند . دانشمندان با دقت کامل همه این سیارک ها را زیر نظر دارند تا مبادا بیش از اندازه به زمین نزدیک شوند .
جنس سیارک ها
سیارک ها از مواد مختلفی همچون سنگ ، فلز و کربن تشکیل شده امند . سیارک های سنگی هفده درصد کل سیارک ها را تشکیل می دهند . سیارک ها ی فلزی از جنس آهن و نیکل اند که همان مواد تشکیل دهنده هسته ی سیارات و قمر هاست . دانشمندان معتقدند سیارک های فلزی احتمالا باقی مانده اجزای سیاراتی اند که هنگام تشکیل آنها بر جای مانده اند و هشت درصد کل سیارک ها را شامل می شوند . سیارک ((کلئو  پاترا )) از جمله سیارک های فلزی است .سیارک های کربنی فراوان ترین نوع سیارک ها به شمار می روند و سه چهارم کل سیارک ها ر ا تشکیل می دهند . دو قمر سیاره مریخ به نام های ((فوبوس))و ((دیموس)) از جنس کربن اند . دانشمندان احتمال می دهند که این دو قمر در گذشته سیارک بوده اند که در اثر نیروی جاذبه این سیاره به دام افتاده اند.
 
دیدار از سیارک ها
سفینه کاوشگر گالیله نخستین سفینه فضایی بود که از نزدیک دو سیاره گاسپرا (سال 1991)و آیدا (1993) عبور کرد و قطر هر یک را به تر تیب 15و 56 کیلومتر محاسبه کرد . در سال 2000م کاوشگر فضایی نیر شومیکر از سیارک اروس دیدن کرد که فاصله اش از زمین 195 میلیون کیلومتر است و ابعاد آن 23در 13 کیلومتر و به شکل یک مستطیل است . یک سال بعد دانشمندان تصمیم گرفتند این کاوشگر را در سطح آن فرود آورند که متاسفانه در هنگام فرود در سطح اروس آسیب دید اماد توانست 69 تصویر از سطح این سیارک را به زمین ارسال کند .
احتمال برخورد سیارک ها با کره زمین
بیش از 3500سیارک نزدیک به کره زمین شناسایی شده اند که 790 تای آنها بیش از یک کیلومتر قطر دارند و ممکن است روزی یکی از آنها به زمین برخورد کنند . در سال 1908 م بر فراز ناحیه ی تانگوسکا در کشور روسیه سیارکی به قطر فقط شصت متر و در ارتفاع بین 5الی 8کیلومتری سطح زمین منفجر شد که قدرت انفجار آن معادل قدرت هزار بمب اتمی بود . در اثر این انفجار2200کیلومتر مربع از ناحیه جنگلی سیبری به کلی ویران شد . اگر این انفجار بر فراز یک شهر بزرگ و پر جمعیت روی می داد صد ها هزار نفر کشته بر  جای می گذاشت برخی احتمال می دهند نسل دایناسور ها در اثر سقوط یک سیارک بزرگ و برخورد آن با سطح زمین از بین رفته باشند . برخورد یک سیارک با سطح زمین می تواند موجب وقوع آتش سوزی های گسترده ، سونامی و فعالیت های آتشفشانی گردد.
مشاهده سیارک ها
سیارک ها به دلیل اینکه نور خورشید را مانند سیارات بازتابش می کنند قابل مشاهده اند . اما آنها به مراتب کوچکتر و دور تر از سیارات منظومه شمسی اند . تنها سیارکی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است سیارک ((وستا)) است . سیارک ها به اندازه ای از زمین دور هستند که تهیه تصویر واضح از آنها بسیار دشوار است .
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


آشنايي با دانشمندان ، مقالات علمي ، تازه هاي علم ، نمونه سئوال .و.....
آخرین مطالب

نويسندگان



<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 92
بازدید کل : 46614
تعداد مطالب : 30
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1